Elektrisch rijden is steeds meer in opkomst. Een elektrische auto is stiller, schoner en zuiniger dan een gewone auto. De milieubewuste manier van rijden wint in Nederland steeds meer terrein. Hoe je precies een laadpaal thuis kan laten plaatsen en welke kosten hieraan zijn verbonden is echter vaak onduidelijk. Sommige energieleveranciers leveren deze laadpalen zelf, andere werken hiervoor samen met een tussenpersoon, andere houden zich hier nog niet mee bezig. Wie elektrisch wil gaan rijden loopt tegen een hoop onduidelijkheden over laadpalen en oplaadpunten aan.

Elektrisch rijden Nuon

Goedkoopste energieleverancier voor elektrisch autorijden

Er zijn diverse energieleveranciers die zich bezig houden met elektrisch rijden. Met een laadpas is het mogelijk om gebruik te maken van een openbare laadpaal. Het hebben van een laadpas is vooral praktisch wanneer er geen ruimte is om de auto op privé terrein op te laden.

NUON is de bekendste en de goedkoopste energieleverancier voor elektrisch rijden. Zij leveren zowel laadpalen als laadpassen. Bij Nuon betaal je voor de laadpas geen vast bedrag per maand. Laden bij een oplaadpunt van Nuon zelf kost € 0,28 per KWh. Het laden bi EVnetNL en Allego kost € 0,3509 met een starttarief van €0,6050. Met Nuon VoordeelLaden biedt Nuon 25% korting op thuis laden aan wanneer je een 3-jarig contract op stroom en gas afsluit.

Voor €2,50 per maand is het mogelijk om bij Essent een laadpas aan te vragen. De minimale looptijd van het abonnement is 1 jaar. Voor het laden Hiermee is het mogelijk te laden bij laadpunten van Essent of Nuon voor € 0,32 per kWh met een starttarief van € 0,6050. Om te laden bij overige laadpunten wordt een starttarief van € 0,6050 per laadsessie gerekend. Hierna betaal je een tarief van € 0,36 per kWh. Snelladen is aanmerkelijk duurder dan gewoon opladen. Dit kost €4 voor de eerste 20 minuten, daarna €2 per 20 minuten.

Delta biedt in samenwerking met Movenience ook een laadpas aan, deze wordt de e-tag genoemd. Deze laadpas is bij alle openbare landelijke oplaadpunten te gebruiken. Het bedrag dat u kwijt bent aan het opladen van de auto wordt automatisch van het (prepaid) tegoed afgeschreven. De gebruikskosten hiervoor zijn € 5,- per maand plus € 0,30 per transactie. Over de geladen energie wordt het tarief van het gebruikte laadpunt min 10% in rekening gebracht. Bij een standaard e-Laadpaal kost dit dus € 0,6050 starttarief + € 0,3509 per kWh.

Thuis een laadpaal laten plaatsen

Oplaadpunten kunnen indien, hier ruimte voor is, op eigen terrein worden geplaatst. Het thuis laten plaatsen van een laadpaal kan op twee manieren: via een energieleverancier of via een bedrijf dat zich hierin heeft gespecialiseerd. De kosten die gerekend worden voor het thuis plaatsen van een laadpaal, verschillen per type laadpaal en per leverancier. In de meeste gevallen komen hier ook nog installatiekosten bij kijken. NUON biedt twee laadboxen aan van € 659,- en € 849,-. Voor het plaatsen van deze boxen rekenen zij € 380,- aan installatiekosten. Het is mogelijk om de oplaadpaal bij een verhuizing mee te verhuizen. Wel moet de paal dan opnieuw geïnstalleerd worden en moeten de installatiekosten opnieuw worden betaald.
Energieleverancier Oplaadpaal Informatie Kosten
Nuon VoordeelLaden Nuon Laadbox Easy
  • Eenvoudig in gebruik. Het laden start automatisch nadat u de laadkabel heeft aangesloten.
  • Maximale laadvermogen geschikt voor plugin-hybrides (3,7 kW) en volledig elektrische auto’s (tot 22 kW)
  • Goedkoopste Laadpaal

€ 659,-

(excl. btw en installatie) Nuon Laadbox Easy
Nuon VoordeelLaden Nuon Laadbox Online
  • Online inzicht in uw verbruik en laadhistorie
  • Online aangeven wie toegang heeft tot uw Laadbox
  • Stroomkosten automatisch verrekenen met leasemaatschappij
  • Losse abonnementskosten van € 48,- per jaar, excl. btw

€ 849,-

(excl. btw en installatie) Qurrent groene energie
Naast Nuon maken enkele andere energieleveranciers ook elektrisch rijden voor particulieren mogelijk door een laadpaal voor thuis aan te bieden in combinatie met een goedkoop energiecontract. Benieuwd welke energieleverancier nog meer een laadpaal voor thuis aanbiedt in combinatie met lage energietarieven?

Kosten voor elektrisch autorijden

Elektrisch rijden is al snel 40% goedkoper dan het rijden op benzine en diesel. Stroom is namelijk een stuk goedkoper dan benzine en diesel. Helaas zijn de energiekosten maar een klein onderdeel van het kostenplaatje. Elektrische auto’s zijn een stuk duurder in aanschaf dan gewone auto’s. Omdat het elektrisch rijden nog in opkomst is ontbreken nog bepaalde ervaringsgegevens. Na een aantal jaar zal de capaciteit van de batterij van de auto in ieder geval zo ver achteruit zijn gegaan dat deze vervangen moet worden. Ook is het nog onduidelijk voor welke restwaarde een elektrische auto na een aantal jaar kan worden verkocht. Het opladen van een elektrische auto duurt toch al snel 8 uur.

Nuon:

85 kWh accu * € 0,28 = € 23,80 voor het opladen van een accu met het Tesla Model S. Hiermee kan men bijna 500 KM mee rijden.

Essent:

85 kWh accu * € 0,32 + € 0,6050 = € 27,805 voor het opladen van een accu met het Tesla Model S. Hiermee kan men bijna 500 KM mee rijden.

Delta:

85 kWh accu * € 0,3509 = € 29,8265 – € 2,98265 (10% korting) + € 0,6050 = € 27,4489 voor het opladen van een accu met het Tesla Model S. Hiermee kan men bijna 500 KM mee rijden.

Hierboven staan de berekeningen voor de kosten bij het openbaar opladen van een elektrische auto, als voorbeeld is de accu van het Model Tesla S gebruikt.

Nuon is vooralsnog de goedkoopste energieleverancier wanneer je graag thuis een oplaadpunt hebt en wilt profiteren van goedkope oplaadtarieven. Hoe dan ook kun je gebruik maken van een Nuon laadpas wat je veel voordeel kan opleveren wanneer je toch in het openbaar moet opladen. Als tip geven we je mee om een app te installeren waarmee je eenvoudig oplaadpunten in je buurt op kan zoeken.

» Hier vind je de goedkoopste gas en elektriciteit leverancier