Er zijn altijd redenen te bedenken om iets ‘niet’ te doen. Zo ook overstappen van leverancier. Ongeveer de helft van alle huishoudens stapt niet regelmatig over, en zit soms al jaren bij dezelfde leverancier. Zonde, want met jaarlijks overstappen zou je gemiddeld € 406,- kunnen besparen. En vaak is overstappen maar een kleine moeite. Maar hoe gegrond zijn die redenen eigenlijk? We bespreken ze hier.


We komen vaak dezelfde argumenten tegen waarom ‘zittenblijvers’ niet overstappen van leverancier. Veel van deze argumenten komen ook terug in de jaarlijkse Consumentenonderzoek energiemonitor, een grootschalig onderzoek naar het overstapgedrag van energieklanten. Omdat je we graag helpen besparen op je energierekening, bekijken wij overstappen graag van de andere kant. Welke redenen zijn er om juist wél over te stappen?

1. “Ik ben tevreden over mijn huidige energieleverancier”

Dat is mooi! Tevreden klanten zijn goud waard. Maar aan de andere kant: energie is energie, toch? Vind je ook niet dat je best financieel beloond mag worden, juist als trouwe klant? Het gekke is namelijk dat de energiemarkt niet helemaal hetzelfde werkt als met andere abonnementen. Wie langer blijft zitten gaat (ongemerkt) meer betalen, in plaats van dat je juist korting opbouwt.

Wij raden je daarom aan ieder jaar over te stappen. Dat is het goedkoopste. Of als je dat niet ziet zitten en te veel gedoe vindt, iedere 3 jaar. Want grote kans dat je met je nieuwe leverancier net zo tevreden kunt zijn.

Goedkoopste energieleverancier

Overstappen met een verlengaanbod

Wil je niet wil overstappen naar de goedkoopste energieleverancier, omdat je dik tevreden bent over je huidige leverancier? Dan raden we je aan wel over te stappen op een nieuw contract bij je huidige leverancier.

Deze doet je aan het einde van je contract vaak een verlengaanbod (wat vaak niet het goedkoopste aanbod is in vergelijking met andere leveranciers). Met een verlengaanbod ga je er altijd op vooruit, wat beter voor je portemonnee is dan helemaal ‘niets’ doen.

2. “Mijn huidige energieleverancier biedt goede service”

Wist je dat de meeste leveranciers gewoon goede service leveren? Je komt bij geen enkele leverancier zonder gas en stroom te zitten met overstappen. Het kan wel eens zijn dat er bij de overstap iets niet helemaal lekker gaat met bijvoorbeeld je contractgegevens, maar dat is meer uitzondering dan regel. Mocht dat het geval zijn dan wordt dat vrijwel altijd snel opgelost.

Vraag je daarom af wat voor service je belangrijk vindt. Want zeg eens eerlijk, hoe vaak heb je nou echt persoonlijk contact met je leverancier? Iedere leverancier is bereikbaar via diverse kanalen. Een goede service kan ook 95% online zijn. Bij elke leverancier kun je altijd met je vragen in de chat terecht, of Whatsappen met een medewerker. Wil je liever iemand persoonlijk spreken? Dan kun je natuurlijk ook bellen. Maar heb je het echt nodig dat jouw leverancier 24/7 telefonisch bereikbaar is? Meestal zijn leveranciers die allerlei servicekanalen hebben, ook ietsje duurder. Leveranciers die hun bedrijfsvoering voornamelijk online voeren kunnen lagere kosten doorbereken. Dat is voor jou ook goedkoper. Neem bijvoorbeeld Oxxio.

3. “Er zit geen of nauwelijks verschil tussen aanbieders”

Dit is gedeeltelijk waar. Leveranciers zijn in feite gewoon adminstratiekantoren, en het gas en stroom dat jij thuis geleverd krijgt komt van één en het zelfde energienet. Dat is voor ieder huishouden hetzelfde, en daar merk je geen verschil in.

Maar kijk je naar je naar andere aspecten, zoals de bedrijfsvoering, dan varen sommige leveranciers een andere koers dan anderen. Het beste voorbeeld daarbij is misschien wel het verschil tussen groene energieleveranciers met leveranciers die achterlopen op duurzaamheid. En ook hier geldt weer het voorbeeld van leveranciers die meer een ‘online’ dienstverlening voeren, dat die doorgaans wat goedkoper zijn.

Grote verschillen zie je dan ook terug in de prijs. De prijs van de goedkoopste stroom en gas leverancier kan behoorlijk verschillen met duurdere leveranciers op jouw adres. Je hebt dus zeker wat te vergelijken. De vraag is wat jij belangrijk vindt. Zoek daarbij de goedkoopste.

4.”Ik ben bang dat ik toch meer zal betalen dan mij is beloofd”

Een niet weinig gehoord argument is dat niet-overstappers bang zijn dat ze meer gaan betalen dan hen is beloofd. Hoe wordt de prijs bepaald die jij gaat betalen?

De prijs die je per maand gaat betalen is altijd op basis van een schatting van je verbruik. Dit is de prijs per jaar gedeeld door het aantal contractmaanden. Aan het einde van een contractjaar weet je de definieve prijs pas, want dit hangt af van wat je hebt verbruikt. Dit kun je niet exact weten vooraf. Wel heb je zelf de mogelijkheid om je termijnbedrag naar boven of beneden aan te passen als je denkt dat je méér of minder energie gaat verbruiken.

Gedurende een vast gas en stroom contract betaal je altijd 1 of 3 jaar lang dezelfde tarieven. Eventuele prijsschommelingen hebben op jouw contract geen effect, omdat je een vast contract afsluit. In tegenstelling tot wat je misschie denkt: met een variabel contract na de einddatum van je vaste contract ga je meestal juist meer betalen. Is je contracttermijn verlopen, dan mogen de afgesproken tarieven twee keer per jaar wijzigen. Dit kan in je voordeel zijn, maar ook in je nadeel. Als je bang bent dat je meer zal betalen, dan is de prijszekerheid van een nieuw vast contract juist handig. Tijd om over te stappen dus.

Natuurlijk raden we je altijd aan om je eindafrekening even goed te controleren op het moment dat je bent overgestapt. Het kan wel eens voorkomen dat er iets niet klopt, dat je cashback korting bijvoorbeeld niet goed verrekend is. Maar door hier melding van te maken wordt dat gewoon geregeld.

5. “Ik heb een contract met mijn huidige energieleverancier”

Het vijfde meeste gehoorde argument dat je niet kan overstappen vanwege een meerjarig contract met je huidige leverancier. Dat is inderdaad waar. Niet alle leveranciers nemen meer een overstapboete over, je kunt dus beter even wachten tot je contractvrij bent.

Maar wist je dat je tot een halfjaar vóór de einddatum van je huidige contract bij sommige leveranciers al je overstap kunt doorgeven? Dat kan vanwege de zogenaamde ‘switchtermijn’ van leveranciers. Wanneer je netjes binnen de switchtermijn overstapt van levernaicer, dan kun je alvast een nieuw contract aanvragen bij de goedkoopste energieleverancier voor jou, zonder dat deze meteen ingaat en je daarmee het risico op een overstapboete riskeert. Je nieuwe contract gaat altijd netjes in op de datum waarop je huidige contract afloopt. Handig!

Check wel even de (actie)voorwaarden

Stap je over met een energie cadeau aanbieding, of kortingsaanbieding? Check dan voor de zekerheid ook altijd even de actievoorwaarden. Zo heeft Vattenfall wel eens de regel dat als je huidige contract nog méér dan 2 maanden doorloopt, je nieuwe contract meteen in gaat. Loopt je huidige contract binnen 2 maanden af, dan wachten ze met het laten in gaan van je nieuwe contract tot de einddatum van je huidige contract.

Overstappen naar de goedkoopste energieleverancier loont

Het is tot slot natuurlijk verstandig om zuinig om te gaan met je energieverbruik, omdat dit voor een groot deel bepaalt wat je zult betalen. Maar als je het ons vraagt levert regelmatig overstappen naar de goedkoopste energieleverancier je tot slot de meeste winst op. Scherpe leveringstarieven en kortingen voor nieuwe klanten maken een nieuw vast contract goedkoper dan een variabel contract bij dezelfde leverancier. Wat houd je nu nog tegen om over te stappen?

Goedkoopste energieleverancier
overstappen goedkoopste leverancier